A majmok bolygója III. - A menekülés
Charlton Heston csak úgy volt hajlandó elvállalni A majmok bolygója folytatását, ha az a sorozat utolsó része is lesz egyben. Az is lett, mármint számára, hiszen az újabb folytatást még a föld totális megsemmisülése sem tudta megakadályozni. Hiszen, mint tudjuk Hollywoodban az anyagi haszon még a mindent elsöprő armageddont is felülírja. Így alig egy évvel az után, hogy Heston felrobbantotta a bolygót, máris a mozikba került a sorozat talán legfurcsább, Menekülés alcímmel ellátott epizódja, amely egyben A majmok bolygója előzményeit elmesélő trilógia kezdete is.
Persze ez az alapfelvetés rögtön számos kérdést felvet, kérdéseket, amelyeket valószínűleg a forgatókönyvíró sem tudott megválaszolni, így még csak nem is próbálkozik vele. Hogyan sikerült a majmoknak megtalálniuk, és felszínre hozniuk Taylor űrhajóját? Hogyan javították meg, és honnan tudták, hogy működik? Honnan szereztek üzemanyagot? Miért voltak épp az űrhajón a kataklizma idején? Tudták, hogy ez lesz?
Ha azonban – az íróhoz hasonlóan – szemet hunyunk eme kérdések felett, akkor egy az kifejezetten izgalmas koncepcióra bukkanunk: A majmok bolygója III. tulajdonképpen az első film inverze. Ráadásul Dehn a forgatókönyv megírásába bevonta az eredeti regény szerzőjét, Pierre Boulle-t is, akinek köszönhetően a harmadik rész sokszor meglehetősen szatirikus felhangokat üt meg. (A film számos jelenete tulajdonképpen a regény „kifordított” adaptációja, amelyben az majmok és emberek „helyet cseréltek”. Továbbá az korábbi filmekkel ellentétben átvették a könyv azon gondolatát is, miszerint a kutyák és macskák kipusztulása után az emberek elkezdetek majmokat tartani, akik szép lassan ellesték a gazdáig viselkedését. Igaz így kisebb ellentmondás keletkezik a filmek háttér történetében.)
Ám, akármennyire is izgalmas ez az alapötlet, Dehn még Boulle segítségével sem volt képes arra, hogy igazán kiaknázza a benne rejlő lehetőségeket. Hiszen adná magát, hogy a film a majmok szemén keresztül világítson rá az emberi lét abszurd, sokszor groteszk elemeire. A rendezői teendőket elvállaló, korábban főleg TV-s produkciókban dolgozó Don Taylor azonban beérte egy közepesen mulatságos, limonádé hangulatú vígjátékkal. Ugyanis a The Escape from the Planet of the Apes első feléről sokszor egy habkönnyű komédia juthat eszünkbe, ami valljuk be meglehetősen furcsán veszi ki magát a sorozat egészét vizsgálva. A harmadik epizód, sokáig játékos hangvétele ugyanis éles kontrasztban áll, a többi film komor és reményvesztett atmoszférájával. Aztán a második félidőre – miután az emberek megtudják, hogy háromezer év múlva a majmok elpusztítják a földet – „felpörögnek” az események és emberszabású hőseink körbeünnepelt celebekből, üldözött közellenségekké vállnak. Kár, hogy Taylor – akit kimondottan a történet vígjáték elemei érdekelték – nem egy jó akciórendező és igazán a feszültséghez sem ért. (A filmvégi „nagy leszámolás” abból áll, hogy Cornelius és üldözője enerváltan – a Scobby Doo rajzfilmek „egyik ajtón be, másikon ki” jeleneteit idézve – kerülgetik egymást egy rozsdás hajón.) Így miután a film elveszítette a könnyedebb, különlegesebb hangulatát, azt nem képes sem kellő izgalommal, sem pedig látvánnyal pótolni.
A fő gonosz személyének megválasztása viszont kifejezetten szokatlan húzás. volt A majmok utáni hajtóvadászatot ugyanis nem valami bigott, háborúbolond tábornok vezeti, hanem az elnök tudományos tanácsadója (Eric Braeden), aki meg van győződve róla, hogy a majom pár (és főleg a még meg nem született gyermekük) halálos fenyegetést jelentenek az emberiségre.
Bár egy tudóstól talán többet várnánk, az embertől egyáltalán nem meglepő ez a fajta viselkedés. Hiszen mindig is könnyebb volt egy (vélt) bűnbakot okolni a sorsunkért, mint belátni, hogy bennünk lehet a baj. A jövőből érkező csimpánzok ugyanis hiába mondják el, hogy az emberiség a saját atomháborújának köszönheti a vesztét, mint oly sokszor az emberek most sem arra figyelnek, hogy mit mondanak, hanem arra, hogy kimondja azt. Így pedig ahelyett, hogy olyan irányba mozdítsuk elő a történelmet, hogy elkerülhető legyen a nukleáris holokauszt, inkább levadászunk két teljesen ártatlan majmot. Persze ez nyilván egyszerűbb, csak éppen nem megoldás, sőt, mint ahogyan azt a későbbi folytatások mutatják, kifejezetten kontraproduktív lépés. (A film legérdekesebb – de nem túl mély - jelenete, az elnök és Braeden karaktere között zajló dialógusa is éppen azt a kérdést járja körül, hogy van-e jogunk megölni valakit, aki a jövőben esetlegesen elkövet majd valamit, ám ebben nem lehetünk biztosak.). Nem tudom, hogy Dehn részéről mennyire volt tudatos ez a társadalomkritikus él, ám a (folytatás ismeretében kidomborodó) tanulság – miszerint az erőszak csak elmélyíti az ellentéteket – remekül illeszkedik A majmok bolygója franchise általános filozófiájához.
A majmok bolygója III. egy furcsa, ötletes, helyenként egészen vicces, de a kivitelezést tekintve sok helyen gyengécske alkotás. Hiába vannak ugyanis érdekes elemei a filmnek Paul Dehn forgatókönyve sok helyen meglehetősen elnagyolt, a korábbiaknál alacsonyabb költségvetés már a maszkok minőségében is megmutatkozik, a mellékszereplők pedig olykor meglehetősen gyengén teljesítenek. Ricardo Montalban rövidke szereplése és Jerry Goldsmith meglehetősen változatos zenéje (amelyben a 70-es évek tipikus jazzes hangzása keveredik A majmok bolygója aláfestésének szokatlanabb, atonális megoldásaival) valamelyest javítanak az összképen, ám a végeredmény még így sem lesz kifejezetten jó. Ám talán még így is a legjobb folytatás, hiszen érdekesebb, mint a második rész, kivitelezésében pedig valamivel kompetensebb, mint az elkövetkező két epizód. Mert bizony itt már nem követték el az előzmény „hibáját” és ügyeltek arra, hogy hagyjanak egy kis kaput a folytatásnak…